Skip to content

Brief (127) uit Schiedam

september 6, 2016

Aangeklede botten in een opgeverfd kistje van spaanplaat.

Volgens mij kan ik, net als Moeder T.,
heilig verklaard worden door de Paus.
Want net als Moeder  T. heb ik wond-
eren verricht in mijn leven.

Wel meer dan de benodigde twee zelfs.

Zo heb ik, net als Moeder T., iemand
binnen zes uur genezen, en wel van
een misselijkheid voortgekomen uit
een kater, door hem van een paar bier-
tjes te voorzien die ik als door een
Godswonder in huis had, en zie; de
kater rapte als bij wonder weg. Net
als Moeder T.  heb ik een tweede ge-
nezing tot stand gebracht door ie-
mand wiens haar constant voor zijn
ogen hing zodat hij overal tegenaan
liep en overal intrapte de haren af te
knippen en zie ook een tweede wonder
geschiedde; hij zag de wereld weer
zoals die was en liet zich geen kruis-
houtjes voor citroenen meer verkopen.

Verder heb ik braafchristelijk nooit
naar een dikke buidel gestreefd, ten-
minste niet openlijk, in mijn onder-
buik ja daar woelde wel eens een
heimelijk verlangen naar zo’n rijk-
gegroeide bankrekening maar dat
heb ik sneaky in het openbaar altijd
mooi weg weten te verbloemen door
het dapper eten van broodjes vol
tevredenheid*. En ook net als Moe-
der T. heb ik de armen geholpen
door ze nooit een cent te geven op-
dat ze Goddank niet zo hebzuchtig
zouden worden als de rijken waar-
bij ze ha ook nog eens beschermd
werden tegen al te liederlijk gedrag
en dus voor zeker naar een lekker
plaatsje in de hemel leefden. Ver-
volgens heb ik ook nog eens nooit
iemand…

Enfin de Paus hoeft bij mij niet met
een toverlampke naar een tweede
wonder te zoeken, hij heeft ze God-
allemachtig zo hup voor het grijpen.

* Broodje zonder beleg.

Werner Spaland

From → brieven

Geef een reactie

Geef een reactie

