Skip to content

Brief (128) uit Schiedam

september 12, 2016

Goed,

Eens een persoonlijk stukje dan maar.

Nee, niet over mijzelf! Mooi niet. Want
eer ik me de kleren van het lijf zal ruk-
ken om kwetsbaar in mijn witte velletje
mijzelf aan u ten onder te laten gaan
moet er net wel ff iets meer gebeuren
in de wereld dan dat er nu gebeurt. Al
die zooi bommen, die onophoudelijke
stroom vluchtelingen en de olijke knots-
plomp aan poliktiek het zal me godver
niet de al genoemde kleren van het lijf
doen rukken. Nee, eer dat gebeurt zal
er zowaar plots een gat in de zool van
een van mijn schoenen moeten vallen,
zal er een pukkel recht op mijn neus
zich moeten ontplooien naar een grove
schending van het aangezicht, zal mij,
door een onbenullig vleugje wind, de
hoed naar erg blootshoofds moeten af-
waaien, ja, zal een vuile rand onder
een van mijn nagels zich aan mij moet-
en openbaren  zodat ik van walging mij
wel moet ontbloten naar een schraal
hoopje verfoeistof ten aanzien van Jan
en iedereen. Dus over mijzelf?

Mooi niet!

Wel dat een zus van mij drie kinderen
gekregen heeft. Dat ze alle drie nog
leven. De zon hevig tekeer gaat in het
blauw. Dat ze daardoor nat worden van
het zweet als ze door hun moeder de
deur uit worden geschopt naar mijn
moeder die niet naar natte kinderen
durft te kijken en ze dampend op haar
schoon geschrobde stoep laat staan.
Dat die drie boos worden op hun oma
die dan weer toegeeft aan haar kledder-
kleinkinderen door een erg pikzwarte
zonnebril op te zetten zodat het zweet
oplost voordat het haar ogen bereikt en
de dag voor iedereen toch nog goed af-
loopt.

Werner Spaland

From → brieven

Geef een reactie

Geef een reactie

